Gebiedsgids 65-plus

Met subsidie van de gebiedscommissie Charlois kon SMC het idee voor de Seniorengids Charlois uitwerken.

Sinds 2017 werkt SMC samen met de Gemeente Rotterdam en de Coalitie Erbij aan de samenstelling van 14 Gebiedsgidsen, die ieder jaar aan bijna 100.000 senioren in Rotterdam wordt verstrekt.

Project ouderenmishandeling

De schatting is dat er 200.000 ouderen in Nederland jaarlijks het slachtoffer worden van mishandeling.

Dit is 1 op de 20 ouderen!

SMC kon hier niet aan voorbij gaan.

Reminiscentiproject herinneringskar

Een zinvolle invulling van de dag is belangrijk, zeker voor ouderen met een vorm van dementie. Met het reminiscentie project 'de Herinneringskar' ondersteunen wij de bewoners van verpleeghuizen.

Groenproject verpleeghuizen

Voor kwetsbare ouderen en mensen met dementie is een groene omgeving een manier om tot rust te komen. Voor een mooi groenproject voor de pg-afdeling van Aafje Slinge werden groene aanpassingen aan de binnen- en buitenruimte aangebracht en werd een Tuinkist vol met groenactiviteiten voor de bewoners samengesteld.

E-Health, bewegen voor alle senioren

Een laagdrempelig concept waar alle ouderen aan deel willen nemen. Speciale onderdelen geschikt voor ouderen met een vorm van dementie en voor kwetsbare ouderen. De nieuwe manier van bewegen en beleven, met persoonlijke aandacht en vele mogelijkheden.

Voor Mekaar

‘Voor Mekaar’ is de titel van het Rotterdamse actieprogramma gericht op het bestrijden van eenzaamheid.

Voor de wijk Pendrecht/Charlois heeft SMC 125 studenten SMD van het Zadkine kunnen verbinden aan Dock en gezamelijk  de 75+ huisbezoeken kunnen afleggen.

Ontmoetingscentrum ouderen Zuiderkroon

Met behulp van de Gebiedscommissie Charlois en de Gemeente Rotterdam is de Zuiderkroon begin 2017 opnieuw geopend als ontmoetingscentrum. De projectleider van SMC heeft de locatie opnieuw opgestart en vele activiteiten voor de senioren opgezet met ondersteuning van SMC.

Huis van de Wijk De Nieuwe Nachtegaal

Voor 4 maanden heeft onze projectleider de sociaal coördinator vervangen tijdens haar zwangerschapsverlof. Begin 2020 zat deze periode er weer op, maar er zijn mooie projecten uitgevoerd en we blijven verbonden met deze prachtige locatie!

SMC als samenwerkingspartner van de uitvoerende partij, Mouris Projecten Bureau.

Het gaat om het voeren van het goede gesprek van mens tot mens, waarin we luisteren naar elkaars zorgen en behoeften en gezamenlijk stilstaan bij wat ons beweegt. Zonder oordeel, zonder het wijzen met de vinger, zonder schuldvragen. Een mooi en ondertussen afgerond project!

Een grote talentenjacht organiseren voor de bewoners van Rotterdam-Zuid, officieel partner van het Stadsprogramma van Rotterdam rondom het Eurovison Songfestival. Iets heel anders, maar wel een prachtig project! Natuurlijk wordt onze doelgroep niet vergeten. Naast de 11 rondes waarin de kandidaten hun zangtalent kunnen laten horen, gaan we met een aantal deelnemers in een oude schoolbus langs bij de zorghuizen in de wijken. Een feest voor iedereen!

Dialoogtraject armoede en schulden
Onderzoeken SMC

SMC heeft in samenwerking met de Hogeschool Rotterdam vele onderzoeken laten uitvoeren door ondertussen honderden studenten.

Binnenkort vindt u hier een complete lijst van de onderzoeken. Heeft u interesse naar de resultaten van een van de onderzoeken neem dan contact met ons op.

Website de Geldboom

Een complete website voor Rotterdam bouwen met alle voorzieningen voor de bewoners die geen Geldboom in hun tuin hebben.

De Roodkapjes, mantelzorgproject

De Roodkapjes hebben een prachtig mantelzorgproject opgezet. SMC hoopt hen te kunnen ondersteunen bij het uitrollen van dit project binnen Rotterdam.

Onderzoek zorgmaterialen leveranciers
Project Vitale Ouderen

Trots dat wij aansluiten bij de werkgroep van dit mooie project van de gemeente Rotterdam, gericht op de senioren die met pensioen gaan.

Nieuwe projecten en

lopende onderzoeken

Een groot onderzoek door diverse afdelingen van de HR naar de kosten van zorgmaterialen voor de steeds langer thuis wonende ouderen in Rotterdam.

eenzaamheid bestrijden onder de ouderen en andere projecten

De afgelopen jaren hebben wij veel mooie projecten neer mogen zetten.

Natuurlijk konden wij dit niet alleen!

SMC heeft samengewerkt met diverse bedrijven, zorg/welzijn organisaties en opleidingsinstituten.

Wij hebben regelmatig ondersteuning ontvangen van subisidieverstrekkers en hadden het nooit gered zonder onze stagiaires en vrijwilligers!

Een korte beschrijving per project ziet u hieronder. U kunt ook klikken op de blokken en een uitgebreide uitleg met foto's bekijken.

SMC is partner van de Coalitie Erbij Rotterdam, de samenwerkende welzijnspartijen die zich inzetten om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden.