eenzaamheid bestrijden onder de ouderen en andere projecten

De afgelopen jaren hebben wij veel mooie projecten neer mogen zetten.

Natuurlijk konden wij dit niet alleen!

SMC heeft samengewerkt met diverse bedrijven, zorg/welzijn organisaties en opleidingsinstituten.

Wij hebben regelmatig ondersteuning ontvangen van subisidieverstrekkers en hadden het nooit gered zonder onze stagiaires en vrijwilligers!

Een korte beschrijving per project ziet u hieronder. U kunt ook klikken op de blokken en een uitgebreide uitleg met foto's bekijken.

Activiteitenverslag SMC

Lopende projecten

Gebiedsgids 65-plus

Met subsidie van de gebiedscommissie Charlois kon SMC het idee voor de Seniorengids Charlois uitwerken.

Sinds 2017 werkt SMC samen met de Gemeente Rotterdam aan de samenstelling van 14 Gebiedsgidsen, die ieder jaar aan bijna 100.000 senioren in Rotterdam wordt verstrekt.

Project Vitale Ouderen

Trots dat wij aansluiten bij de werkgroep van dit mooie project van de gemeente Rotterdam, gericht op de senioren die met pensioen zijn of binnenkort gaan.

Website de Geldboom

Een samenwerking met SolNetwerk en de Stadstrainers. Een koffer met e-health producten waarmee de senioren langer thuis kunnen blijven wonen.

Samen met Pluspunt Rotterdam en de ouderenbonden Rotterdam breed een digitaal project uitrollen i.o.v. de Centrale Bibliotheek. Workshops waarbij de senioren inzien hoe leuk het internet kan zijn!

Website de Geldboom

Een complete website voor de bewoners van Rotterdam met alle voorzieningen en tips voor mensen zonder Geldboom in hun tuin.

Website de Geldboom

Een nieuw nog te starten project om eenzaamheid onder senioren te bestrijden. Er is een ondersteuningsaanvraag gedaan bij CityLab010.

Website de Geldboom

Sommige projecten zijn zo mooi, die moet je ondersteunen: Help mee met ‘Maak Max Mogelijk’ en bekijk het verhaal via de website www.maakmaxmogelijk.nl

Samen met Kansrijk Ondernemend Welzijn organiseren we dit jaar nog 14 Levenslied feestjes voor de Rotterdamse senioren. Helemaal gratis, daar wil je bij zijn!

Project ouderenmishandeling

De schatting is dat er 200.000 ouderen in Nederland jaarlijks het slachtoffer worden van mishandeling.

Dit is 1 op de 20 ouderen!

SMC kon hier niet aan voorbij gaan.

Reminiscentiproject herinneringskar

Een zinvolle invulling van de dag is belangrijk, zeker voor ouderen met een vorm van dementie. Met het reminiscentie project 'de Herinneringskar' ondersteunen wij de bewoners van verpleeghuizen.

E-Health, bewegen voor alle senioren

Een laagdrempelig concept waar alle ouderen aan deel willen nemen. Speciale onderdelen geschikt voor ouderen met een vorm van dementie en voor kwetsbare ouderen. De nieuwe manier van bewegen en beleven, met persoonlijke aandacht en vele mogelijkheden.

Onderzoeken SMC

SMC heeft in samenwerking met de Hogeschool Rotterdam vele onderzoeken laten uitvoeren door ondertussen honderden studenten.

Binnenkort vindt u hier een complete lijst van de onderzoeken. Heeft u interesse naar de resultaten van een van de onderzoeken neem dan contact met ons op.

Afgeronde projecten

Ontmoetingscentrum ouderen Zuiderkroon

Met behulp van de Gebiedscommissie Charlois en de Gemeente Rotterdam is de Zuiderkroon begin 2017 opnieuw geopend als ontmoetingscentrum. De projectleider van SMC heeft de locatie opnieuw opgestart en vele activiteiten voor de senioren opgezet met ondersteuning van SMC.

Huis van de Wijk De Nieuwe Nachtegaal

Voor 4 maanden heeft onze projectleider de sociaal coördinator vervangen tijdens haar zwangerschapsverlof. Begin 2020 zat deze periode er weer op, maar er zijn mooie projecten uitgevoerd en we blijven verbonden met deze prachtige locatie!

Dialoogtraject armoede en schulden

SMC als samenwerkingspartner van de uitvoerende partij, Mouris Projecten Bureau.Een mooi en ondertussen afgerond project!

Voor Mekaar

‘Voor Mekaar’ is de titel van het Rotterdamse actieprogramma gericht op het bestrijden van eenzaamheid.

Voor de wijk Pendrecht/Charlois heeft SMC 125 studenten SMD van het Zadkine kunnen verbinden aan Dock en gezamelijk  de 75+ huisbezoeken kunnen afleggen.

Een grote talentenjacht organiseren voor de bewoners van Rotterdam-Zuid, officieel partner van het Stadsprogramma van Rotterdam rondom het Eurovison Songfestival. Helaas konden wij ondanks de ondersteuning van de cultuurscouts en Rotterdam Festivals dit project door de corona niet uitvoeren.

De Roodkapjes, mantelzorgproject

De Roodkapjes hebben een prachtig mantelzorgproject opgezet. SMC heeft hun kunnen ondersteunen en zal samen blijven werken met deze mooie organisatie.

Groenproject verpleeghuizen

Voor kwetsbare ouderen en mensen met dementie is een groene omgeving een manier om tot rust te komen. Voor een mooi groenproject voor de pg-afdeling van Aafje Slinge werden groene aanpassingen aan de binnen- en buitenruimte aangebracht en werd een Tuinkist vol met groenactiviteiten voor de bewoners samengesteld.

Website de Geldboom

Mee mogen werken aan het prachtige programma Valpreventie van wmo radar.

Een digitaal programma wat iedere senior in Rotterdam zou moeten bekijken vanaf april 2021.