eenzaamheid bestrijden onder de ouderen en andere projecten

De afgelopen jaren hebben wij veel mooie projecten neer mogen zetten.

Natuurlijk konden wij dit niet alleen!

SMC heeft samengewerkt met diverse bedrijven, zorg/welzijn organisaties en opleidingsinstituten.

Wij hebben regelmatig ondersteuning ontvangen van subisidieverstrekkers en hadden het nooit gered zonder onze stagiaires en vrijwilligers!

Hieronder vindt u een beknopte beschrijving van elk project. Voor een gedetailleerde uitleg en foto's, nodigen we u uit om op de blokken te klikken.

Een van de projecten ook op uw locatie? Neem contact met ons op voor de mogelikheden.

Jaarverslagen SMC

Actuele projecten

Website de Geldboom

Een complete website voor de bewoners van Rotterdam met alle voorzieningen en tips voor mensen zonder Geldboom in hun tuin.

Project Vitale Ouderen

Met trots sluiten wij aan bij de werkgroep van het Netwerk Tijdloos en Talent en coördineren wij dit prachtige project van de Gemeente Rotterdam samen met KOW, speciaal gericht op senioren die met pensioen zijn of dit binnenkort zullen doen.

Website de Geldboom

Een samenwerking met welzijnsorganisatie SOL. Een koffer gevuld met (eHealth) producten waarmee de senioren langer zelfstandig  thuis kunnen blijven wonen.

De Leukste Internetworkshop van Rotterdam! In samenwerking met de welzijnsorganisaties leren wij de 55-plussers de leuke kanten van het internet!

Een presentatie over veilig omgaan met het internet en apps op de telefoon. Uitleg over phising en andere vormen van fraude op een laagdrempelige en begrijpelijke manier. Een mooie aanvulling voor diverse evenementen en activiteiten

E-Health, bewegen voor alle senioren

Een laagdrempelig concept waar alle ouderen aan deel willen nemen. Speciale onderdelen geschikt voor ouderen met een vorm van dementie en voor kwetsbare ouderen. De nieuwe manier van bewegen en beleven, met persoonlijke aandacht en vele mogelijkheden.

De gratis Rotterdamse Fitfestivals 55+ van de welzijnsorganisaties zijn een groot succes. Wij mogen ook in 2024 samen met KOW er weer een aantal organiseren.

Voor de Gemeente Rotterdam mochten wij een website ontwikkelen voor alle Fitfestivals. www.actiefinrotterdam.nl

Taal en voetverzorging bij elkaar gebracht in een succesvolle workshop voor anderstaligen.

Voeten zijn de basis voor een goede balans. Wij kunnen ook een interactieve presentatie verzorgen bij een cursus Valpreventie.

Website de Geldboom

Een nieuw nog te starten project om eenzaamheid onder senioren te bestrijden.

Op 18 december 2023 hebben wij mee mogen werken aan dit het grote evenement voor 60-plussers in Rotterdam in Ahoy. Hopelijk komt er een vervolg op dit mooie evenement!

Gebiedsgids 65-plus

Met subsidie van de gebiedscommissie Charlois kon SMC de Seniorengids Charlois uitgeven. Sinds 2017 werkt SMC samen met de Gemeente Rotterdam aan de samenstelling van 14 Gebiedsgidsen, die ieder jaar aan 100.000 senioren in Rotterdam wordt verstrekt.

Gebiedsgids 65-plus

De SlimmerThuisBox geeft thuiswonende ouderen de regie over hun toekomst. Voor 2024 zijn we gevraagd mee te werken om 1000 nieuwe boxen te verspreiden onder de ouderen. Kijk voor meer info op

www.slimmerthuisbox.nl

Website de Geldboom

Binnen uw organisatie of gemeente een van onze projecten inzetten? Wij staan altijd open voor  samenwerking en gaan graag met u in gesprek!

E-Health, bewegen voor alle senioren

SMC heeft in samenwerking met de Hogeschool Rotterdam vele onderzoeken laten uitvoeren door ondertussen honderden studenten.

Binnenkort vindt u hier een complete lijst van de onderzoeken. Heeft u interesse naar de resultaten van een van de onderzoeken neem dan contact met ons op.

Projecthistorie

Ontmoetingscentrum ouderen Zuiderkroon

Met behulp van de Gebiedscommissie Charlois en de Gemeente Rotterdam is de Zuiderkroon begin 2017 opnieuw geopend als ontmoetingscentrum. De projectleider van SMC heeft de locatie opnieuw opgestart en vele activiteiten voor de senioren opgezet met ondersteuning van SMC.

Een grote talentenjacht organiseren voor de bewoners van Rotterdam-Zuid, officieel partner van het Stadsprogramma van Rotterdam rondom het Eurovison Songfestival. Helaas konden wij ondanks de ondersteuning van de cultuurscouts en Rotterdam Festivals dit project door de corona niet uitvoeren.

Project ouderenmishandeling

Het is schrikbarend dat naar schatting jaarlijks 200.000 ouderen in Nederland het slachtoffer worden van mishandeling. In Rotterdam zijn de cijfers voor financiële uitbuiting alarmerend hoog – hier moeten we absoluut actie op ondernemen!

Huis van de Wijk De Nieuwe Nachtegaal

Voor 4 maanden heeft onze projectleider de sociaal coördinator vervangen tijdens haar zwangerschapsverlof. Begin 2020 zat deze periode er weer op, maar er zijn mooie projecten uitgevoerd en we blijven verbonden met deze prachtige locatie!

De Roodkapjes, mantelzorgproject

De Roodkapjes hebben een prachtig mantelzorgproject opgezet. SMC heeft hun kunnen ondersteunen en zal samen blijven werken met deze mooie organisatie.

Reminiscentiproject herinneringskar

Een zinvolle invulling van de dag is belangrijk, zeker voor ouderen met een vorm van dementie. Met het reminiscentie project 'de Herinneringskar' ondersteunen wij de bewoners van verpleeghuizen.

Dialoogtraject armoede en schulden

SMC als samenwerkingspartner van de uitvoerende partij, Mouris Projecten Bureau.Een mooi en ondertussen afgerond project!

Groenproject verpleeghuizen

Voor kwetsbare ouderen en mensen met dementie is een groene omgeving een manier om tot rust te komen. Voor een mooi groenproject voor de pg-afdeling van Aafje Slinge werden groene aanpassingen aan de binnen- en buitenruimte aangebracht en werd een Tuinkist vol met groenactiviteiten voor de bewoners samengesteld.

Website de Geldboom

Sommige projecten zijn zo mooi, die moet je ondersteunen: Help mee met ‘Maak Max Mogelijk’ en bekijk het verhaal via de website www.maakmaxmogelijk.nl

Voor Mekaar
Website de Geldboom

‘Voor Mekaar’ is de titel van het Rotterdamse actieprogramma gericht op het bestrijden van eenzaamheid.

Voor de wijk Pendrecht/Charlois heeft SMC 125 studenten SMD van het Zadkine kunnen verbinden aan Dock en gezamelijk  de 75+ huisbezoeken kunnen afleggen.

Mee mogen werken aan het prachtige programma Valpreventie van wmo radar.

Een digitaal programma wat iedere senior in Rotterdam zou moeten bekijken vanaf april 2021.

Samen met KOW organiseerden we in 2022, 14 Levenslied feestjes voor de Rotterdamse senioren. Gesubsidieerd door de Gemeente Rotterdam, Helemaal gratis, voor de 65-plussers!