Samenwerking Charlois
Voor Mekaar, eenzaamheid bestrijden
Zadkine workshop door SMC en Dock
Workshop Zadkine door SMC en Dock

Tijdens het project 'Voor Mekaar', een project dat zich richt op de bestrijding van eenzaamheid, heb ik prettig samengewerkt met Ingrid Hoogstraten. Ingrid heeft een groot hart voor mensen en heeft met veel betrokkenheid meegewerkt aan het project. Zij wist gedurende het project haar kennis over ouderen goed in te zetten. Bijzonder goed te merken was met welke enorme passie Ingrid werkt aan het welbevinden van onze ouderen, het komt echt vanuit haar hart. Haar passie werkt aanstekelijk en met Ingrid in je projectgroep mag je jezelf gelukkig prijzen.

Amber van Lien - Participatiemedewerker Dock

Voor Mekaar Rotterdam

Samenwerking Charlois

SMC heeft vele onderzoeken door de studenten van de Hogeschool Rotterdam laten uitvoeren.

Het leek ons geweldig om de studenten ook in te kunnen zetten om de projecten voor de ouderen op te zetten en te kunnen ondersteunen.

De Hogeschool vond dit een prima initiatief en na de nodige brainstormsessies is SMC op pad gegaan om meerdere partijen bij dit project te betrekken.

Niet alleen de opleidingsinstituten (Hogeschool, Zadkine en Albeda) waren enthousiast maar ook de zorginstellingen (Aafje, Humanitas en Laurens).

Het delen van informatie en het samen opzetten van  projecten, intramuraal in de zorginstellingen, maar vooral thuis bij de bewoners van Charlois, sprak iedereen aan.

In mei 2016 zijn wij met 124 studenten van het Zadkine, 2 studenten van de HR en welzijnsorganisatie Dock gestart met het 'Voor Mekaar' project van de gemeente Rotterdam om eenzaamheid onder de ouderen te bestrijden.

Ongeveer 750 uitnodigingen voor de tafelgesprekken zijn verstuurd   aan de 75-plussers, de studenten hebben workshops gevolgd en   geleerd in rollenspellen hoe zij inspelen op situaties.

Eind mei waren de VOG-verklaringen binnen en hebben de eerste   gesprekken plaats gevonden met de senioren.

De senioren in de wijk Pendrecht zijn benaderd en alle hulpvragen   vanuit   de ouderen zijn door professionals binnen de wijken   opgepakt. Eind juni   2016 zijn de gesprekken allemaal afgerond.

Mooi om te zien dat deze groep jonge mensen die ouderen saai   vond tijdens dit project betrokken raakte bij onze doelgroep!