Nieuwe Projecten

De leukste digitale workshop voor senioren.

De leuke internetactiviteiten in deze workshop kunnen senioren op een laagdrempelige manier kennis laten maken met het internet. Verder hun interesse opwekken en hen ook een passend aanbod aanbieden voor vervolgstappen. Het werken in kleine groepjes of zelfs een-op-een zodat persoonlijke vragen aan bod komen, werkt goed.

In 2023 gaan we door in diverse Rotterdamse gebieden en mogen we deze workshop inzetten i.o.v. drie Rotterdamse welzijnsorganisaties. Er is erg positief op de workshops gereageerd.

Digitale Inclusie 55+

Tijdloos Talent

Fitfestival

SMC heeft een aantal onderzoeken voor de Gemeente Rotterdam mogen uitvoeren. Aansluitend hebben wij meegewerkt met de opzet van de werkgroep om de Talentenkaravaan op te zetten in Rotterdam.

Het doel is senioren hun talenten te laten ontdekken en met hen te kijken hoe zij deze in kunnen zetten.

In 2021 hebben er in 5 gebieden Talentenkaravaans plaats gevonden. In 2022 en 2023 is het programma verder uitgebreid!

Er is ook een nieuwe website ontwikkeld: www.tijdloostalent.nl Hier kunt u naast het programma, de workshops voor professionals en pensionada's ook het doel van Tijdloos Talent en zijn partners vinden.

Kijk op de website voor meer info of neem contact met ons op!

Verbindend Welzijn

Samenwerking tussen SMC en Anne-René van Wissen van Kansrijk Ondernemend Welzijn.

Er is een grote nieuwe welzijnsopdracht voor de 14 gebieden in Rotterdam.

Samen bieden wij vanaf eind 2022 een mooi programma aan om de welzijnsorganisaties te ondersteunen bij de projecten voor de ouderen.

Daarnaast organiseren wij diverse evenementen en geven mooie workshops aan professionals en natuurlijk de ouderen!

Een greep uit ons aanbod:

Fitfestivals, Samen Eten, Weerbaarheidstraining,Training Dementie

Digitale Workshops, Levenslied, Netwerk Tijdloos Talent, Veilig Online, Stap voor Stap, enz.

Veilig Online

Bent u op zoek naar een oplossing om ouderen met vertrouwen het internet te laten verkennen? Vrees voor onveiligheid, versterkt door angstaanjagende verhalen over uitbuiting, houdt vooral ouderen weg van het internet.

Stichting Mens Centraal (SMC) heeft een indrukwekkende presentatie ontwikkeld, boordevol essentiële aandachtspunten. Deze presentatie is ontworpen om laagdrempelig en begrijpelijk te zijn voor iedereen. Het resultaat? Zodra de doelgroep zich bewust wordt van waarop te letten, merken we dat de angst snel afneemt.

Wilt u deze presentatie integreren in uw weerbaarheidstraining, interne workshop over internetgebruik of veiligheidsbijeenkomst? SMC staat klaar om te helpen! Neem vandaag nog contact met ons op en laat ons uw organisatie helpen om een veilige en zelfverzekerde digitale toekomst voor ouderen te creëren.

SMC is aangesloten bij de:

Stap voor Stap

De workshop: "Stap voor Stap:

Voetverzorging en Diabetische Voeten

"Stap voor Stap". Deze interactieve workshop is speciaal ontworpen voor anderstaligen. Hier gaan we dieper in op voetverzorging, schoenkennis en hoe je mobiel blijft als je ouder wordt.

Wat kun je verwachten tijdens de 2 bijeenkomsten?

• Leerzame weetjes en nuttige tips over voetverzorging, schoenkennis en speciale aandacht voor de diabetische voet.
  • Beeldende presentaties met veel visueel materiaal om de inhoud toegankelijk te maken voor iedereen.
  • Praktische taalvaardigheden om voetproblemen bij de dokter of pedicure correct te bespreken.
  • Ervaringsrijke begeleiding van een professional met meer dan 30 jaar expertise in het veld.

Deze workshop is een unieke kans om niet alleen je voeten gezond te houden, maar ook je taalvaardigheden te verrijken.

De workshop is al eerder succesvol aan diverse groepen aangeboden. Voor meer informatie kunnen organisaties contact met ons opnemen.

Het is ook mogelijk om een presentatie te laten geven tijdens een cursus valpreventie. Mobiel blijven en je balans bewaren? Het start met kennis over voeten!

De Roodkapjes

De Roodkapjes, Ingrid de Geus (fysiotherapeut) & Marjo Koppert (natuur-coach) uit Hoek van Holland, hebben een mooi project ontwikkeld voor mantelzorgers.

Wij hopen in de toekomst onze samenwerking uit te kunnen breiden en elkaar te blijven ondersteunen.

We houden u op de hoogte!

Neem eens een kijkje op de website:

www.deroodkapjes.nl

De DigiKoffer

De DigiKoffer is gevuld met allerlei handige

e-health producten die ouderen helpen langer thuis te kunnen wonen. Senioren kunnen een presentatie krijgen met deze koffer, uitleg krijgen en de producten voor een periode lenen om te kijken of het hen kan helpen.

Dit prachtige project van SOL, wordt ondersteund door de Stadstrainers en natuurlijk door ons! www.solnetwerk.nl

Ondertussen is het project uitgerold over Rotterdam. In alle 14 gebieden staat een DigiKoffer en alle welzijnsorganisaties, maar ook alle ouderenmaatschappelijk werkers zijn getraind om de koffer in te zetten. Samen met SOL en EhealthagendaRotterdam hebben we dit mooie project nu aan mogen bieden bij 5 andere gemeenten.

Het Seniorenpaleis

Het Seniorenpaleis: een groot en nieuw project met prachtige mogelijkheden voor de toekomst.

Er hebben 6 groepen studenten van de Hogeschool Rotterdam onderzoeken gedaan naar de wensen van de ouderen in Rotterdam.

Binnenkort vertellen wij hier meer over!

Het doel van het Seniorenpaleis is ouderen van 55 tot 75 jaar te lokken en te verleiden om deel te nemen en hun talenten in te zetten, waardoor zij midden in het leven blijven staan en zin geven aan het bestaan, waardoor sociale cohesie vergroot en eenzaamheid voorkomen of verminderd wordt en gezondheidsklachten uitgesteld worden.

Maak Max Mogelijk

Op 27 oktober 1942 werd de Joodse familie Levie vanuit hun woning annex slagerswinkel aan de Voorstraat  220 (nu 14a) te Spijkenisse, als laatste van de 45 Joodse inwoners van Voorne-Putten, met de RTM stoomtrein (het 'Moordenaartje') via Hoogvliet weggevoerd door de Duitse bezetter. Geen van hen ontkwam aan de verschrikkingen van de Holocaust. Alleen Max, de Duitse herdershond van de slagersfamilie, overleefde de oorlog en hield dagenlang na de deportatie van de familie trouw de wacht voor de deur van de slagerij. Max zou zijn baasjes nooit meer terugzien.

Tachtig jaar na dato, op 28 oktober 2022, heeft het comité ‘Maak Max Mogelijk & Laat Levie Leven' een levensgroot- door beeldhouwer Tineke Nusink - vervaardigd bronzenbeeld voor de deur van de voormalige slagerij geplaatst als blijvende herinnering aan wat nooit mag worden vergeten.

Lees het hele verhaal van deze stichting op de website: www.maakmaxmogelijk.nl

SMC is trots dat wij dit mooie project hebben kunnen ondersteunen tijdens de oprichting van de stichting.Max XL.

Onze lopende projecten