Nieuwe Projecten

Onze lopende en nieuwste projecten

Samen met Pluspunt Rotterdam, de ouderbonden en Zorgzaam010 hebben wij een pilot bedacht met de leukste digitale workshop voor de senioren.

De leuke internetactiviteiten kunnen senioren op een laagdrempelige manier kennis laten maken met het digitale gebied, hun interesse verder opwekken en hen ook een passend aanbod aanbieden voor vervolgstappen.

In 2022 gaan we samen met Kansrijk Ondernemend Welzijn in diverse Rotterdamse gebieden deze workshop inzetten voor de welzijnspartijen. Er is erg positief op de workshops gereageerd en er komt zelfs een vervolgworkshop!

Digitale Inclusie 55+

De DigiKoffer

De DigiKoffer is gevuld met allerlei handige

e-health producten die ouderen helpen langer thuis te kunnen wonen. Senioren kunnen thuis bezocht worden met deze koffer, uitleg krijgen en de producten voor een periode lenen om te kijken of het hen kan helpen.

Een prachtig project van SOL, ondersteund door de Stadstrainers, de Thuisleefgids en natuurlijk door ons! www.solnetwerk.nl

EMI op Zuid/Hogeschool Rotterdam werkt ondertussen mee aan dit project en zet zijn studenten in: www.emiopzuid.nl/de-digibeter-koffer

Hier vind je alle informatie en een mooi filmpje over de inzet en de inhoud van de DigiKoffer.

Verbindend Welzijn

Samen werken met Anne-René van Wissen van Kansrijk Ondernemend Welzijn.

Er is een grote nieuwe welzijnsopdracht voor de 14 gebieden in Rotterdam.

Samen bieden wij een mooi programma aan om de welzijnsorganisaties te ondersteunen. Diverse partijen zien de voordelen om projecten bij ons neer te leggen.

Binnenkort meer over de opdrachten, wij hebben er zin in!

Fitfestivals

Samen Eten

Weerbaarheidstraining

Training Dementie

Digitale Inclusie enz.

Tijdloos Talent

Fitfestival

SMC heeft een aantal onderzoeken voor de Gemeente Rotterdam mogen uitvoeren. Aansluitend zijn wij aangesloten bij de werkgroep om de Talentenkaravaan op te zetten in Rotterdam.

Het doel is senioren hun talenten te laten ontdekken en met hen te kijken hoe zij deze in kunnen zetten.

In 2021 hebben er in 5 gebieden Talentenkaravaans plaats gevonden. In 2022 gaan we door en bezoeken we 18 locaties!

Kijk voor het programma op www.zorgzaam010.nl/tijdloos-talent

Er is ook een nieuwe website ontwikkeld: www.tijdloostalent.nl Hier kunt u naast het programma ook het doel van Tijdloos Talent en zijn partners vinden.

Zin om mee te helpen als vrijwilliger? Neem contact met ons op!

Wethouder Sven de Langen bezocht de Talentenkaravaan!

Maak Max Mogelijk

Op 27 oktober 1942 werd de Joodse familie Levie vanuit hun woning annex slagerswinkel aan de Voorstraat  220 (nu 14a) te Spijkenisse, als laatste van de 45 Joodse inwoners van Voorne-Putten, met de RTM stoomtrein (het 'Moordenaartje') via Hoogvliet weggevoerd door de Duitse bezetter. Geen van hen ontkwam aan de verschrikkingen van de Holocaust. Allen vonden de dood in vernietigingskampen. Alleen Max, de Duitse herdershond van de slagersfamilie, overleefde de oorlog en hield dagenlang na de deportatie van de familie trouw de wacht voor de deur van de slagerij. Max zou zijn baasjes nooit meer terugzien.

Tachtig jaar na dato, op 27 oktober 2022, hoopt het comité ‘Maak Max Mogelijk & Laat Levie Leven' een levensgroot- door beeldhouwer Tineke Nusink - vervaardigd bronzenbeeld voor de deur van de voormalige slagerij te plaatsen als blijvende herinnering aan wat nooit mag worden vergeten.

Lees het hele verhaal van deze stichting in oprichting op de website: www.maakmaxmogelijk.nl

(SMC is blij dit mooie project te mogen ondersteunen)

De Roodkapjes

De Roodkapjes, Ingrid de Geus (fysiotherapeut) & Marjo Koppert (natuur-coach) uit Hoek van Holland, hebben een mooi project ontwikkeld voor mantelzorgers.

Wij hopen in de toekomst onze samenwerking uit te kunnen breiden en elkaar te blijven ondersteunen.

We houden u op de hoogte!

Neem eens een kijkje op de website:

www.deroodkapjes.nl

De Roodkapjes

gratis,

reserveer snel want

vol=vol

Samen met alle Rotterdamse welzijnsorganisaties gaan Kansrijk Ondernemend Welzijn en St. Mens Centraal in alle 14 gebieden een spetterend Levensliedfeest voor  Rotterdamse ouderen organiseren!

Tussen september en december 2022 14 gratis feestjes met een gratis hapje en een drankje voor de ouderen. Naast de bekende artiesten die de Nederlandse levensliederen ten gehore brengen sluiten er ook plaatselijke artiesten aan die het levenslied uit hun thuisland komen zingen. We maken er een happening van waar iedereen bij wil zijn.

Alle feestjes zijn gratis voor de senioren!

Op deze pagina kunt u vinden waar er een feest bij u in de buurt is. Reserveer snel uw kaartje want,  VOL=VOL!

Deze Levensliedfeesten worden gesubsidieerd de gemeente Rotterdam. De doelstellingen sluiten aan bij het beleidsplan Heel de Stad en het programma
Rotterdam Ouder en Wijzer.
Tevens is deze activiteit een uitwerking van het voorstel van Leefbaar Rotterdam in het
kader van 'Koers van de Stad".

Het Seniorenpaleis

Het Seniorenpaleis: een groot en nieuw project met prachtige mogelijkheden voor de toekomst.

Maar natuurlijk gaan we door! Er hebben 6 groepen studenten van de Hogeschool Rotterdam onderzoeken gedaan naar de wensen van de ouderen in Rotterdam.

Samen met Kansrijk Ondernemend Welzijn hebben wij met deze uitkomsten, het plan verder uitgewerkt.

De nieuwe aanbesteding Welzijn 'Heel de stad' biedt ons mogelijkheden om de Rotterdamse ouderen verder te ondersteunen.

Binnenkort vertellen wij hier meer over!

Het doel van het Seniorenpaleis is ouderen van 55 tot 75 jaar te lokken en te verleiden om deel te nemen en hun talenten in te zetten, waardoor zij midden in het leven blijven staan en zin geven aan het bestaan, waardoor sociale cohesie vergroot en eenzaamheid voorkomen of verminderd wordt en gezondheidsklachten uitgesteld worden.